autor Edukator data 2016-12-29
Ostatni wpis w tym
roku poświęcę projektowi, który zaprząta moją głowę. Niestety, opiszę go
dopiero po 8 stycznia i bardzo z tego powodu cierpię (pilne zlecenie „na
wczoraj”). W zasadzie ten projekt będzie składał się z aktywności, które nie
raz wykorzystywałam podczas zajęć terenowych, jednak muszę je wszystkie
odświeżyć i skonsultować z matematykiem.
Piszę o nowym
rajdzie dla uczniów – MATEMATYKA W LESIE. Będzie oczywiście rywalizacja,
przygoda i wykorzystanie kompasów (tam gdzie nie będzie zakłóceń pola
magnetycznego).
Aktywności
uczniów, które poniżej wymienię bardzo ładnie korelują z tym, co leśnicy robią
w lesie. Dlatego ich komentarz podczas podsumowania rajdu będzie szczególnie
cenny.
1. Ile drzew rośnie w lesie?
Opis na końcu
wpisu.
2. Jaka jest objętość pnia drzewa?
Uczniowie muszą
zmierzyć wysokość drzewa (bez korzystania z wysokościomierza) oraz obliczyć
promień (do dyspozycji będą mieli sznurek i linijkę).
3. Ile zawilców rośnie w lesie?
Rajd planuję na
wczesną wiosnę, wówczas będą łany tych kwiatów. Tu podobnie jak w przypadku
drzew, uczniowie liczą rośliny na małej powierzchni i przeliczają na hektar.
Jednak inna będzie metoda wyznaczania powierzchni próbnej.
4. Wytycz trasę długości 100 m i wykonaj mapę.
Tutaj planuję
zastosowanie skali.
5. Jak jest grubość drzewa na wysokości 1,3 m (pierśnica).
Uczniowie będą
mieli do dyspozycji sznurek i linijki.
6. Jak wysokie jest drzewo?
Uczniom
zaproponuję trzy metody. Porównają dokładność.
7. Wytycznie powierzchni badawczej i ocena
różnorodności biologicznej.
Podczas tej
aktywności zaproponuję wykonanie cyrkli (patyki + sznurek) oraz wykorzystanie
kompasów.
8. Jeżeli na trasie będzie nora (np.
borsuka, kreta …), wówczas uczniowie będą obliczać, ile ziemi wykopał zwierz.
Myślę, że jeszcze
coś sobie przypomnę. Liczę także na kreatywność nauczyciela.
A jak można obliczyć ile drzew rośnie w
lesie?
To proste. Należy
przeciągnąć przez drzewostan w sposób losowy 50-metrowy sznurek. Wyruszając z
jednego końca, należy policzyć wszystkie drzewa znajdujące się w odległości 1 m na prawo od sznurka. Wracając
należy policzyć drzewa znajdujące się po przeciwnej stronie, także w takiej
samej odległości. Można sobie pomóc używając metrowej długości kijka.
Obliczenia:
1 ha = 100 m x 100 m = 10 000 m2
Uczniowie policzą
drzewa na powierzchni 100 m2,
co stanowi 1% hektara.
Aby dowiedzieć
się, ile drzew rośnie na 1 ha,
należy otrzymaną liczbę pomnożyć przez 100.
Komentarz
leśnika: Liczba drzew rosnących w drzewostanie zmniejsza się, w miarę
upływu lat. Wartość ta waha się od 15 000 (uprawa) do 400 lub mniej
(dojrzały drzewostan). Aby las rozwijał się prawidłowo, leśnicy wykonują szereg
prac pielęgnacyjnych, np. usuwają drzewa chore, wadliwe, przegrywające
konkurencję o światło, wodę, pokarm i przestrzeń życiową, przerzedzają
drzewostan.
Hanka
edukator@erys.pl
|