home      PGL PGL Lasy
Państwowe
  blog edukatora          blog leśniczego          skrzydlate myśli     

autor Edukator   data 2018-12-06

Co robić w lesie w grudniu?

Odpowiadając na tytułowe pytanie – Można na przykład tropić zależności pokarmowe.

W mijającym tygodniu wybrałam się z grupą uczniów do lasu. Nie opracowałam żadnej wymyślnej karty pracy – każdy otrzymał kartkę A4 z wydrukowanym poleceniem:

Podczas wycieczki do lasu zaobserwuj zależności pokarmowe.

Opisz je lub naszkicuj. Wskaż producenta, konsumenta, destruenta.

Uczniowie (klasa 4.) byli bardzo aktywni; z dużym zaangażowaniem tropili i notowali. Mi zależało, aby swobodnie operowali terminami: producent, konsument i destruent. Chciałam także, aby uświadomili sobie, że zależności pokarmowe w lesie to nie prosty łańcuch, lecz sieć.

Temat został dokładnie omówiony przed wyjściem w teren. Uczniowie tworzyli łańcuchy korzystając z opracowanych przeze mnie kart.


Dlatego w lesie nie wymagałam aby tworzyli łańcuchy, lecz mieli tropić pojedyncze zależności, np. producent → konsument, konsument → konsument, konsument → destruent.

Jeden z uczniów wytropił "perełkę" – destruent był zjadany przez konsumenta. W hubie rosnącej na pniu drzewa była dziura wygryziona przez jakiegoś bezkręgowca.

To był dobrze spędzony czas.

Zastanawiałam się długo, czy wejść w wątek różnorodności biologicznej, jednak stwierdziłam, że przyjdzie jeszcze na to czas w starszych klasach. Jako leśnika kusiło mnie, aby opowiedzieć o tym, że układy złożone z większej liczby elementów są regulowane większą liczbą wzajemnych oddziaływań. Dzięki temu sprawniej reagują na zmiany środowiska i mogą łatwiej je przetrwać. Dzieje się to w sposób następujący: gdy następuje jakaś zmiana, część organizmów i siedlisk ginie, jednak część ma cechy, dzięki którym jest zdolna do przetrwania zmian i przekazuje je następnym pokoleniom. Temat:

"Różnorodność zapewnia przyrodzie równowagę"

zostawiłam na później. To będzie osobna lekcja i specjalne wyjście do lasu, połączone z określeniem indeksu potencjalnej różnorodności biologicznej.

Hanka

edukator@erys.pl

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Wpisz swoje imię
Twój komentarz
Wpisz kod z obrazka   
Zdjęcie CAPTCHA Odśwież obrazek

LOGIN

 

Archiwum

2008 (2)
2009 (20)
2010 (56)
2011 (64)
2012 (62)
2013 (61)
2014 (60)
2015 (57)
2016 (59)
2017 (60)
2018 (59)
styczeń (5)
luty (5)
marzec (5)
kwiecień (5)
maj (5)
czerwiec (5)
lipiec (5)
sierpień (5)
wrzesień (5)
październik (4)
listopad (5)
grudzień (5)
2019 (3)
Kanał RSS - nowy

 
 
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij