home      PGL PGL Lasy
Państwowe
  blog edukatora          blog leśniczego          skrzydlate myśli     

autor Edukator   data 2018-11-03

Wyznaczanie powierzchni badawczej

Czasami aktywność uczniów trzeba ograniczyć do mniejszej powierzchni. Tak jest na moich zajęciach np. podczas obserwacji bezkręgowców w ściółce leśnej. Inaczej "skaczą" po całym lesie, tu pogrzebią, tam pogrzebią ... nie mogą się skupić na pracy i ostatecznie nie zdobywają danych do dalszej analizy. A po wyznaczeniu powierzchni obserwacje wychodzą bardzo dobrze. U dzieci sprawdza się koło hula-hop do ćwiczeń (to większe). Gdy pracują w małych grupach mogą jednocześnie wykonywać obserwacje. U młodzieży można się pokusić o bardziej wyszukane metody wyznaczania powierzchni. Na przykład odmierzają kwadrat o boku 1 metra, w wierzchołkach wbijają paliki, a następnie łączą je kolorową taśmą. No dobrze, przyznaję, nie jest to zbyt wyszukana metoda, ale ostatnio sprawdziła mi się metoda wykorzystująca kompas. Wyszło super, a było to tak (fragment tekstu przewodniego):

"1. Jedna osoba staje tyłem do planowanej powierzchni i rzuca za siebie barwny przedmiot, np. kolorowy brelok. To jest punkt 1. – pierwszy wierzchołek kwadratu – powierzchni badawczej. Tu staje jeden z członków zespołu.

2. Od punktu 1. odmierzcie 10 metrów w kierunku północnym. To jest punkt 2. – drugi wierzchołek kwadratu – powierzchni badawczej. Tu staje kolejny członek zespołu.

3. Od punktu 2. odmierzcie 10 metrów w kierunku wschodnim. To jest punkt 3. – trzeci wierzchołek kwadratu – powierzchni badawczej. Tu staje kolejny członek zespołu.

4. Od punktu 3. odmierzcie 10 metrów w kierunku południowym. To jest punkt 4. – czwarty wierzchołek kwadratu – powierzchni badawczej. Tu staje kolejny członek zespołu."

W dalszej części zajęć uczniowie oznaczają wierzchołki (wbijają patyk i wiążą na nim kolorową taśmę) i wykonują zadania. "Moi" uczniowie liczyli drzewa – dojrzałe i młode pokolenie (4 : 70). Następnie analizowali, które drzewka i w jakich okolicznościach osiągną dojrzałość, a które przegrają walkę o byt. A to wszystko w kontekście potrzeb roślin. Zajęcia uważam za wyjątkowo udane. Uczestnikami byli uczniowie klasy 5.

Hanka

edukator@erys.pl

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Wpisz swoje imię
Twój komentarz
Wpisz kod z obrazka   
Zdjęcie CAPTCHA Odśwież obrazek

LOGIN

 

Archiwum

2008 (2)
2009 (20)
2010 (56)
2011 (64)
2012 (62)
2013 (61)
2014 (60)
2015 (57)
2016 (59)
2017 (60)
2018 (52)
styczeń (5)
luty (5)
marzec (5)
kwiecień (5)
maj (5)
czerwiec (5)
lipiec (5)
sierpień (5)
wrzesień (5)
październik (4)
listopad (3)
Kanał RSS - nowy

 
 
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij