home      PGL PGL Lasy
Państwowe
  blog edukatora          blog leśniczego          skrzydlate myśli     

autor Edukator   data 2018-05-15

Zabawa wyrzynkami

Jakiś czas temu w szkolnym ogrodzie ścinano drzewa; poprosiłam o kilkanaście wyrzynków. No i wczoraj przyniosłam je na zajęcia przyrodnicze. Pokazałam uczniom (klasa 4. szkoły podstawowej) i zaczęłam od pytania: Dlaczego one są pęknięte? 15 uczniów i 15 różnych odpowiedzi; żadna wyjaśniająca przyczynę. Bardzo kombinowali – uderzenie pioruna, dzieło dzięcioła, uderzenie siekierą, nacięcie pilarką podczas ścinania … Opowiedziałam im, że podczas wysychania drewna powstały naprężenia, których efektem jest widoczne pęknięcie.

„… Wilgotne drewno kurczy się podczas suszenia, a podczas nasiąkania wodą pęcznieje. Może to spowodować uszkodzenia materiału wykonanego z drewna, np. podłogi. Dlatego zwykle deski produkowane są z drewna już wysuszonego, którego poziom wilgotności jest taki jak poziom wilgotności pomieszczenia, w którym będą się one znajdować ...”

Źródło:

http://www.myfloor.pl/encyklopedia-drewna-wilgotnosc,309,artykul.html

Jedna z dziewczynek zauważyła zasinienie wyrzynka i chwilę porozmawialiśmy o wadach, zmniejszających możliwość wykorzystania drewna.

Wyrzynki przyniosłam na zajęcia, aby uczniowie policzyli, ile lat żyło ścięte drzewo. Jeden z konkursów przyrodniczych uświadomił mi, że dzieci nie wiedzą, że można się tego dowiedzieć licząc słoje.

Jednak policzenie lat nie było takie proste; powierzchnia wyrzynków była nierówna i poszarpana. Uczniowie mieli dużą frajdę wygładzając ją papierem ściernym. Powoli wyłoniły się słoje – ścięte drzewa rosły 15 lat. Teraz można było wykonać dalsze dwa zadania:

1)      Ile lat miało drzewo, gdy się urodziłam/urodziłem?

2)      Ile lat miało drzewo, gdy poszłam/poszedłem do szkoły?

Uczniowie intuicyjnie liczyli przyrost wczesny i późny jako jeden rok, jednak nie wiedzieli w którym miejscu drzewo przyrasta na grubość i dlaczego słoje są cieńsze i grubsze. Ze zdziwieniem przyjęli fakt, że drzewo przyrasta na obwodzie, pod korą. A różnice w grubości słojów wytłumaczyłam im następująco:

„U drzew rosnących w Polsce (strefa klimatu umiarkowanego) występują słoje przyrostów rocznych – koncentryczne kręgi widoczne na przekroju poprzecznym. Wynikają z cyklicznego występowania sezonu wegetacyjnego i czasu spoczynku. Obraz pierścieni to efekt różnic w wielkości komórek i grubości ścian komórkowych. Wiosną, gdy wody jest pod dostatkiem, powstaje drewno wczesne – tutaj komórki przewodzące mają większą średnicę, włókien jest niewiele. Późnym latem, gdy wody jest mniej, tworzy się drewno późne – zawiera ono więcej włókien, a komórki przewodzące charakteryzują się mniejszą średnicą.”

Źródło:

www.lasy.gov.pl/pl/informacje/publikacje/dla-nauczycieli/niezbednik-edukatora

Hanka

edukator@erys.pl

Komentarze (1)

~LLNT 06.06.2018 08:55:46
Super pomysł na zajęcia! Podłapuję i gdy będzie padać deszcz i wyjście do lasu będzie niemożliwe - zajmę się tym tematem. Świeeeeetna sprawa, a co najważniejsze - dzieci tutaj coś ROBIĄ! Wiadomo, że gdy się coś zrobi samemu, to się więcej nauczymy niż słuchając. Dziękuję!

Dodaj komentarz

Wpisz swoje imię
Twój komentarz
Wpisz kod z obrazka   
Zdjęcie CAPTCHA Odśwież obrazek

LOGIN

 

Archiwum

2008 (2)
2009 (20)
2010 (56)
2011 (64)
2012 (62)
2013 (61)
2014 (60)
2015 (57)
2016 (59)
2017 (60)
2018 (37)
styczeń (5)
luty (5)
marzec (5)
kwiecień (5)
maj (5)
czerwiec (5)
lipiec (5)
sierpień (2)
Kanał RSS - nowy

 
 
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij