home      PGL PGL Lasy
Państwowe
  blog edukatora          blog leśniczego          skrzydlate myśli     

autor Edukator   data 2018-04-08

Refleksja po Nocy Sów

Celem powszechnej edukacji leśnej jest między innymi kształtowanie postaw społeczeństwa. (1) Na postawę, która w tym przypadku wyraża się stosunkiem do przyrody, leśników i ich pracy, składają się trzy elementy: wiedza, uczucia i przeżycia, zachowanie. (2)

Jak to się ma do Nocy Sów?

Takie wydarzenia organizują także leśnicy lub biorą w nich aktywny udział jako gospodarze lasu, na którego terenie się odbywa. Wśród uczestników spotkania są dzieci, młodzież, dorośli, całe rodziny. Mają różny stosunek do przyrody, leśników i ich działań. Dla jednych jest to temat bardzo ważny, dla innych nieistotny; u jednych wzbudza duże emocje, u drugich – słabe. Stosunek do przyrody, leśników i ich działań może być pozytywny, obojętny, negatywny; ta postawa może być ugruntowana lub nietrwała, która łatwo się zmienia. W Nocy Sów niejednokrotnie biorą udział osoby aktywnie działające na rzecz przyrody – mające do niej stosunek emocjonalny i dużą wiedzę.

I podczas jednej nocy, zbiera się taka przypadkowa grupa osób, wszyscy razem wędrują po ciemku – potykają się, wspierają, wpadają do kałuży … przeżywają przygodę. A leśnik (do którego stosunek jest różny) okazuje się wspaniałym przewodnikiem, wie gdzie można sowy usłyszeć, opowiada jak ważne są one dla funkcjonowania lasu. I przy ognisku nie ma już kłótni, przecież wszystkich łączą cudowne przeżycia, wspólne emocje … a leśnicy potrafią fantastyczne opowiadać o miejscu w którym wszyscy się spotkali.

Nieoczekiwanie zmieniają się postawy. Łamane są uprzedzenia, poglądy i stereotypy, które generują się na bazie niesprawdzonych informacji i przesądów.

Optymalny mechanizm powstania jakiejś postawy to bezpośredni kontakt z obiektem postawy, w tym przypadku z gospodarzem lasu w lesie.

 

(1) Cele powszechnej edukacji leśnej:

1) upowszechnianie w społeczeństwie wiedzy o środowisku leśnym oraz o wielofunkcyjnej i zrównoważonej gospodarce leśnej,

2) podnoszenie świadomości społeczeństwa w zakresie racjonalnego i odpowiedzialnego korzystania z wszystkich funkcji lasu,

3) budowanie zaufania społecznego do działalności zawodowej leśników.

(źródło: „Wytyczne do tworzenia Programu edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie”)

 

(2) https://parenting.pl/ksztaltowanie-postaw-uczniow

Hanka

edukator@erys.pl

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Wpisz swoje imię
Twój komentarz
Wpisz kod z obrazka   
Zdjęcie CAPTCHA Odśwież obrazek

LOGIN

 

Archiwum

2008 (2)
2009 (20)
2010 (56)
2011 (64)
2012 (62)
2013 (61)
2014 (60)
2015 (57)
2016 (59)
2017 (60)
2018 (48)
styczeń (5)
luty (5)
marzec (5)
kwiecień (5)
maj (5)
czerwiec (5)
lipiec (5)
sierpień (5)
wrzesień (5)
październik (3)
Kanał RSS - nowy

 
 
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij