home      PGL PGL Lasy
Państwowe
  blog edukatora          blog leśniczego          skrzydlate myśli     

autor Edukator   data 2017-11-16

Leśne badania

Dla naukowców lasy są obiektem ekscytujących badań. Przykładem jest Puszcza Piska, w której wielkie szkody wyrządził huragan, który 4 lipca 2002 roku przeszedł nad północno-wschodnią Polską. Wiatr połamał drzewa; spowodował wielkie straty w rezerwatach przyrody, strefach ochronnych gniazdowania i bytowania ptaków gatunków chronionych.

‘… Dramatyczne wydarzenia w Puszczy Piskiej niespodziewanie sprawiły, że będzie można zrealizować jedyny w swoim rodzaju projekt, polegający na pozostawieniu wybranego obszaru poklęskowego sukcesji naturalnej (bez uprzątania wiatrołomów). Początkowo brano pod uwagę przeznaczenie na ten cel nawet 2 tys. ha. Ostatecznie wybrano 445 ha powalonych drzewostanów na terenie Nadleśnictwa Pisz. To największe tego typu przedsięwzięcie w Europie, wymarzony poligon doświadczalny dla nauki, o trudnym dla przecenieniu znaczeniu dla praktyki leśnej, ale też – po prostu – leśnej edukacji społeczeństwa …’

Lasy są także najlepiej wyposażoną pracownią przyrodniczą. Mam wielką przyjemność uczestniczenia w projekcie uczniów klasy 4. szkoły podstawowej. Obiektem badania są liście klonu. Każda grupa uczniów zebrała 30 liści  zmierzyła długość ogonków liściowych, które zostały poddane analizie statystycznej. Uczniowie z wielkim entuzjazmem mierzą, analizują, przeliczają i interpretują.


Uczniowie pracują w parach, zgodnie z tekstem przewodnim; przygotowują także prezentacje:

1. Opiszcie budowę liścia klonu i komórki roślinnej.

2. Scharakteryzujcie gatunek drzewa – klon pospolity.

3. Dlaczego liście klonów różnią się wielkością blaszki i długością ogonków?

4. Jakie są przyczyny zrzucania liści przed zimą?

5. Jak to jest z opadaniem liści u drzew gatunków iglastych?

6. Opiszcie proces opadania liści.

7. Wyjaśnijcie, dlaczego liście niektórych gatunków jesienią zmieniają barwę?

8. Wyjaśnijcie wpływ opadania liści na rotację Ziemi.

Ważną mam rolę ja – leśnik. Przygotowuję się do podsumowania projektu i uczniowskich prezentacji. Opowiem m.in. o gatunkach lasotwórczych i współtworzących drzewostany, o rekordowych klonach i pomnikach przyrody, o zastosowaniu drewna.

Źródło;

Fronczak K. 2004. Zielony Skarbiec Polski. Centrum Informacyjne Lasów Państwowych, Warszawa.

Hanka

edukator@erys.pl

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Wpisz swoje imię
Twój komentarz
Wpisz kod z obrazka   
Zdjęcie CAPTCHA Odśwież obrazek

LOGIN

 

Archiwum

2008 (2)
2009 (20)
2010 (56)
2011 (64)
2012 (62)
2013 (61)
2014 (60)
2015 (57)
2016 (59)
2017 (56)
styczeń (5)
luty (5)
marzec (5)
kwiecień (5)
maj (5)
czerwiec (5)
lipiec (5)
sierpień (5)
wrzesień (5)
październik (5)
listopad (5)
grudzień (1)
Kanał RSS - nowy

 
 
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij