home      PGL PGL Lasy
Państwowe
  blog edukatora          blog leśniczego          skrzydlate myśli     

autor Edukator   data 2016-09-29

Na warsztat wzięłam grzyby

Mój pomysł tworzenia pudełek przyrodniczych spotkał się z dużym zainteresowaniem, dlatego postanowiłam stworzyć takie kompletne – pierwsze. Myślałam o roślinach, jednak ostatecznie zdecydowałam się na grzyby – planuję im poświęcić październikowe zajęcia w klasach 1-3 szkoły podstawowej. A za sobą mam zajęcia na ten temat z przedszkolakami (było także doświadczenie).

Stworzyłam pierwszy komplet kart; zostało jeszcze ich zalaminowanie i przycięcie. Wykorzystałam zdjęcia z dodatku do jakiejś gazety, adresowanego do grzybiarzy. Dlatego są tak dziwnie pogrupowane: GRZYBY JADALNE, GRZYBY WYBORNE JADALNE, GRZYBY ŚMIERTELNIE TRUJĄCE.

Jednak mi to nie wystarcza, w związku z tym planuję drugi komplet, z podziałem na cztery grupy, w zależności od źródła substancji organicznej, z której grzyby pobierają składniki pokarmowe (czyli od sposobu życia): SAPROTROFY (saprobionty, roztocza), PASOŻYTY, NADPASOŻYTY i SYMBIONTY.

Oprócz tych kart w takim „pudełku” będzie propozycja ich wykorzystania, doświadczenia z grzybami (ich hodowanie), przepis na krzesanie ognia (hubka), skala porostowa (ocena czystości powietrza), karty pracy i pewnie coś jeszcze … Takie kompleksowe ujęcie.

Wykorzystałam już podczas zajęć pierwszy komplet kart, opisywany 17 września. Super się sprawdziły na zajęciach w szkole podstawowej Eureka (Zalesie Górne).

Dzieci otrzymały jedną/dwie karty i kolejno przyporządkowywały przedstawiony obiekt lub czynnik do jednej z trzech grup: OŻYWIONE SKŁADNIKI PRZYRODY, NIEOŻYWIONE SKŁADNIKI PRZYRODY, WYTWORY DZIAŁALNOŚCI CZŁOWIEKA. Ta zabawa była wstępem do dalszej części zajęć, które przebiegały w szkolnym ogrodzie. Temat jeszcze rozbuduję, ponieważ okazał się dla dzieci interesujący, jednak musi poczekać do przyszłego roku. To nieprawdopodobne, ile pojawiło się pytań i wątpliwości. Dlatego dodam jeszcze kilka kart, które pobudzą do dyskusji, np. pajęczynę, norę lisa lub borsuka … martwe zwierzę. Efektem zajęć był wykonany wspólnie na dużym arkuszu brystolu plakat, na którym pogrupowane w trzech kolumnach składniki i wytwory były przyklejane lub rysowane. Fajnie to wyszło, a dzieci były bardzo zaangażowane.

Hanka

edukator@erys.pl

Komentarze (5)

~daka 30.09.2016 15:59:55
A dlaczego dzieciom dac tylko przepis a nie zapalki ? http://www.neanderthal.de/files/fotos/kinder/Steinzeitfeuerzeug_frei.png Huby moga sobie poszukac same i to jest doswiadczenie, ktore zapamietaja na cale zycie.....

~daka 30.09.2016 16:31:08
PS: Główny nurt edukacji społeczeństwa prowadzonej przez Lasy Państwowe i inne podmioty skierowany jest do dzieci i młodzieży wczesnoszkolnej i jest to głównie edukacja przyrodniczo - leśna. Prowadzona przez ponad 2 dziesięciolecia tak ukierunkowana edukacja zdaniem uczestników Zjazdu nie przyniosła leśnictwu w pełni spodziewanych efektów, dlatego należy również ukierunkować ją na prowadzenie edukacji o gospodarce leśnej w szkołach średnich i wyższych oraz dla licznych kręgów społeczności dorosłej. http://ptl.pl/komunikaty.html ???????????????????

~leśnik 06.10.2016 08:54:19
W pełni popieram pomysł zmian w edukacji. Leśnicy powinni szkolić i edukować chętnych studentów, nauczycieli, dziennikarzy i urzędników a od pieczenia kiełbasek przy ognisku są inni. To co robimy przy wielkim i zwykle społecznym zaangażowaniu leśników terenowych przynosi baaaardzo mizerne efekty,należy to dostrzec i podjąć inne działania. Co więcej wg mnie jak poważny leśniczy musi czasem szarpać się z małymi dziećmi i opowiadać im bajeczki to źle to wpływa na nasz wizerunek i odbiór społeczny. A wśród dorosłych jest moc pracy, najlepszy dowód to sprawa Puszczy B

~daka 07.10.2016 15:10:39
Znaczy nie. Lesniczy chcac czy nie chcac educhuje....niewazne czy uzerajac sie z jakimis siersciuchami czy nie.....Nieporozumienia wynikaja raczej z tego ze lesna educhacja na lesnych sciezkach educhacyjnych przyczynia siem raczej do zwiekszenia ilosci obywateli gotowych przypinac sie do drzew w obronie lasu. Zaleta lesnej educhacji w tym zakresie jest fakt, iz ci obywatele beda wiedziec do JAKICH drzew sie przypinaja i nie zaadoptuja tez oferowanego przez wuwuef swierka jako jodly. Co mozna w sumie widziec pozytywnie....Ta educhacja lesna jest zreszta tylko czescia - ulamkiem - wiekszej educhacji - w rodzinie, mediach, szkole, srodowiskach etc. Ona na pewno nie spowoduje, ze dzieci jak dorosna to beda kochac kazdego lesnika, lesniczki szczegolnie a lesne educhatorki to juz w ogole.......Jednak moze stanowic pewno korekte relacji z przyroda i lasem ksztaltywanych duzo intensywniej gdzie indziej. Zamiast dywagowania nad dylematem : OŻYWIONE SKŁADNIKI PRZYRODY, NIEOŻYWIONE SKŁADNIKI PRZYRODY, WYTWORY DZIAŁALNOŚCI CZŁOWIEKA ..........????? trza bylo dac dzieciom tepe siekiery i wpuscic do mlodnika zeby zrobily czyszczenia wczesne. Na przyklad. Tepe, zeby sie dzieci za bardzo nie pokaleczyly....Na przyklad. O pasozytach i symbiontach moze przynudzac pani w szkole , ktora nie ma i nigdy nie bedzie miala okazji do zaoferowania frajdy w postaci udzialu w czyszczeniach wczesnych. Jak dzieci wyrobia norme i nie wyrabia za duzo modrzewi branych zima za uschle swierki to se moga potem zapalic ognisko i wypic po piwku zafundowanym przez lesniczego. Dlaczego nie ?

Edukator 03.11.2016 13:31:39
Uważam, że oba podejścia do edukacji się nie wykluczają. Tylko niestety, w polskich realiach danie dzieciom siekiery się nie uda. Obserwowałam opisywane przez \"daka\" zajęcia w Dani - dzieciaki ścinały drzewo, rzeźbiły, robiły obliczenia matematyczne... Las stwarza nieograniczone możliwości do działania. Ograniczeniem jest jedynie pomysłowość edukatorów i ich akceptacja przez zwierzchników oraz opiekunów dzieci/młodzieży.

Dodaj komentarz

Wpisz swoje imię
Twój komentarz
Wpisz kod z obrazka   
Zdjęcie CAPTCHA Odśwież obrazek

LOGIN

 

Archiwum

2008 (2)
2009 (20)
2010 (56)
2011 (64)
2012 (62)
2013 (61)
2014 (60)
2015 (57)
2016 (59)
styczeń (5)
luty (5)
marzec (5)
kwiecień (5)
maj (5)
czerwiec (5)
lipiec (5)
sierpień (4)
wrzesień (5)
październik (5)
listopad (5)
grudzień (5)
2017 (60)
2018 (59)
2019 (3)
Kanał RSS - nowy

 
 
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij