home      PGL PGL Lasy
Państwowe
  blog edukatora          blog leśniczego          skrzydlate myśli     

autor Edukator   data 2015-12-18

Mam plan

Mój plan wymaga nawiązania współpracy z okolicznymi szkołami. Nie wiedziałam jak się za to zabrać. Napisałam maile do szkół – brak reakcji. Postanowiłam więc do każdej pojechać i to był strzał w dziesiątkę. Moim celem jest nawiązanie kontaktu z trzydziestoma szkołami, póki co mam osiemnaście. Na styczeń i luty pozostaje dwanaście.

A po co to robię? Pracuję nad projektem edukacyjnym; tak ujmując to bardzo ogólnie chcę podjąć działania wspomagające edukację formalną. Znalazłam niszę i chcę pozyskać środki. Okazało się, że nauczyciele bardzo chętnie podejmują współpracę i oczekują działań, które planuję podjąć. A w jaki sposób docieram do nauczycieli? Idę do szkoły i kieruję się do sekretariatu z pytaniem o to, gdzie znajdę nauczyciela przyrody lub biologii. Zdarza się, że sekretarka odsyła mnie do dyrekcji. Opowiadam o moim pomyśle i proponuję przeprowadzenie dla grupy uczniów bezpłatnych zajęć edukacyjnych. Skuteczność 100%. Zajęcia przeprowadzam w umówionym terminie, wymieniam się kontaktami z nauczycielem. Czasami na trasie moich wędrówek trafiam do przedszkoli, jednak głównie myślę o uczniach klas 4-6 szkoły podstawowej i gimnazjalistach.

Zajęcia które prowadzę trwają 45 minut. Najczęściej jest to debata ekologiczna (rozwiązywanie jakiegoś lokalnego problemu). Wspominałam już o niej wcześniej; wychodzi mi perfekcyjnie. Pisząc krótko – dzieciaki są niesamowite. Wchodzą cudnie w role i dzielnie walczą o dotacje unijne. Jednak zawsze wcześniej pytam nauczycieli o ich potrzeby, o to czy na jakimś temacie szczególnie im zależy. No i ostatnio jedna z nauczycielek mnie zaskoczyła: A może pani poprowadzić lekcję o lasach Amazońskich? Dyrektorka szkoły (rozmowa odbywała się w jej gabinecie) spojrzała na moją wizytówkę, którą wcześniej jej dałam i wyjaśniła nauczycielce: Ale pani jest leśnikiem-edukatorem… Szybko wyjaśniłam, że temat jest niezwykle dla mnie atrakcyjny, powiążę go z koniecznością rozwoju zrównoważonego. Nauczycielka bardzo się ucieszyła: tak, tak, o to mi chodzi. No i wpadłam. Tak jak debatę organizuję z marszu, tak do tego tematu będę musiała się solidnie przygotować. Wyzwania to jest to co lubię; zajęcia będą styczniu, mam trochę czasu na przemyślenie tematu.

Hanka

edukator@erys.pl

Komentarze (3)

~Martin 23.12.2015 08:58:55
Pani Haniu, bardzo doceniam Pani pracę i doskonale zdaję sobie sprawę z wagi Pani zadania. Edukacja leśna to niesłychanie żmudny i trudny proces, który jest zarazem niezbędny w kształtowaniu świadomości wszystkich ludzi. Przeraziło mnie jednak to zdanie: \"Wchodzą cudnie w role i dzielnie walczą o dotacje unijne\". Czy teraz od namłodszych lat uczy się dzieci wyciągać rękę po \"daniny\"?

Edukator 23.12.2015 13:03:36
No cóż... Ja mieszkam na wsi i widzę ile fantastycznych pomysłów zrealizowano ze środków unijnych. Także ja, jako edukator mogłam brać udział w wielu projektach realizowanych z tych środków. Nie postrzegam ich jako \"daninę\", tylko jako szansę. Tylko jako przykład podam, że z dotacji unijnych oznaczono w gminie w której mieszkam setki miejsc ważnych historycznie, stworzono farmę edukacyjną z którą współpracuję, odnowiono lokomotywy i wagony kolejki wąskotorowej...

~Martin 30.12.2015 08:40:16
Mam zatem nadzieję, że przedstawia Pani dzieciom całą akcję z \"dotacjami\" obiektywnie. Uświadamiając je, że nie są to pieniądze, które spadły z nieba, że płacą je wszyscy (tak, Polska też, nie tylko Niemcy) i że gmin bardzo często nie stać na te wszystkie inwestycje. Są one realizowane z pieniędzy Unijnych oraz gminnych, co prowadzi do zadłużania gmin, bo w normalnych warunkach gminy zwyczajnie nie byłoby stać na większość tych inwestycji. A skąd gminy mają pieniądze? Od obywateli, czyli m.in. od rodziców tych dzieci. Jest to po prostu popularny sposób życia - \"zastaw się, a postaw się\". Pragnę jedynie zaznaczyć, że bardzo boli mnie mydlenie oczu ludziom, że pieniądze unijne to cud, skarbiec, z którego można czerpać bez ogólnych konsekwencji. Przedstawiając możliwość pobierania kasy z Unii powinno przedstawiać się wszystkie \"za\" i \"przeciw\".

Dodaj komentarz

Wpisz swoje imię
Twój komentarz
Wpisz kod z obrazka   
Zdjęcie CAPTCHA Odśwież obrazek

LOGIN

 

Archiwum

2008 (2)
2009 (20)
2010 (56)
2011 (64)
2012 (62)
2013 (61)
2014 (60)
2015 (57)
styczeń (5)
luty (5)
marzec (5)
kwiecień (4)
maj (5)
czerwiec (5)
lipiec (4)
sierpień (5)
wrzesień (5)
październik (4)
listopad (5)
grudzień (5)
2016 (59)
2017 (60)
2018 (59)
2019 (3)
Kanał RSS - nowy

 
 
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij