autor Edukator data 2014-11-23
Zachęcam do wzięcia udziału w
niezwykle interesującym konkursie. Został ogłoszony przez Państwowe
Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, a dotyczy drewna.
Oto link do niezbędnych
informacji:
http://www.lasy.gov.pl/informacje/wydarzenia/konkurs-na-edukacyjne-gry-i-zabawy
Konkurs ma na
celu zaprezentowanie za pomocą gier oraz zabaw drewna jako surowca
uniwersalnego.
Może kogoś
zainspiruję, opowiadając o tym, w jaki sposób poruszam temat drewna. Ulubiona
zabawa polega na wymienianiu zastosowań drewna na każdą literę alfabetu. Jest
to ulubiona zabawa podczas biegu terenowego. Gdy grupa goniąca jest tuż, tuż…,
grupa uciekająca zostawia „list” z zadaniem: „Wymieńcie zastosowanie drewna na
każdą literę alfabetu. Dalej możecie wyruszyć dopiero po wykonaniu zadania”.
Wariantów tej
zabawy jest dużo. Dla młodszych dzieci mam rysunek drzewa; na każdym liściu
jest litera alfabetu. Zadaniem dzieci jest napisanie zastosowania drewna na tę
literę.
Także ciekawą
zabawą jest wizualizacja prowadząca do uzmysłowienia uczestnikom spotkania
edukacyjnego faktu, jak wszechobecne w ich otoczeniu jest drewno. Proszę o
zamknięcie oczu i wyobrażenia sobie swojego własnego pokoju (podłoga, ściany,
drzwi, okna, meble, wyposażenie, przedmioty znajdujące się w środku …). Gdy już
uczestnicy zajęć poczują się dobrze i opowiedzą, co sobie wyobrazili (cały czas
mają zamknięte oczy) proszę, aby usunęli z tej wizualizacji wszystko co jest
wykonane z drewna. Efekt gwarantowany – dużo emocji:
- Nie mam
podłogi!
- Zniknęło
biurko!
-
Zniknęły książki!
-
Nie mam okien!
-
Nie mam drzwi!
- …
Jednak to nic, w
porównaniu z pomysłem kolegi – edukatora. Gdy podczas zajęć młodzież krytykuje
leśników za ścinanie drzew prowokuje:
- No to czym
zastąpisz papier toaletowy!
Dory argument,
prawda?
Podczas tych dyskusji o drewnie,
bardzo ważna jest refleksja uczestników zajęć. Leśnik – edukator musi być
przygotowany na różne argumenty, szczególnie te dotyczące surowców, które mogą
zastąpić drzewo. Na przykład podczas wizualizacji przedmiotów znikających z
pokoju usłyszałam kiedyś:
- Nie mam okien!
- A ja mam, całe szczęście, że są
plastikowe!
W takiej sytuacji komentarz
leśnika edukatora jest kluczowym momentem zajęć.
Edukacja leśna
zaczyna być edukacją dla zrównoważonego rozwoju!
Należy uzmysłowić uczestnikom
zajęć że drewno, w przeciwieństwie do plastiku, powstaje w fabryce najbardziej
przyjaznej środowisku, w lesie. Powstaje z energii Słońca, dwutlenku węgla,
wody i składników mineralnych krążących w przyrodzie. Skomplikowanymi procesami
rządzi sama natura.
Hanka
edukator@erys.pl
|