home      PGL PGL Lasy
Państwowe
  blog edukatora          blog leśniczego          skrzydlate myśli     

autor Edukator   data 2014-08-12

Jak edukować dla zrównoważonego rozwoju?

Nie myślę tutaj o lekcji, której tematem jest rozwój zrównoważony. Z tym sobie radzę. Ba! Potrafię nawet zademonstrować. Wystarczy stołek/krzesło o trzech nogach i trzy klocki (sześcian 10 cm x 10 cm x 10 cm). Nogi stołka/krzesła należy ustawić na trzech klockach; jest w równowadze. Po wyjęciu jednego klocka, stołek/krzesło się przewraca. Po takiej demonstracji dzieciom, młodzieży i dorosłym łatwiej jest zrozumieć, że zrównoważony rozwój polega na zachowaniu równowagi pomiędzy rozwojem ekologicznym, społecznym i ekonomicznym.

Zadane w tytule pytanie dotyczy stałej edukacji dla zrównoważonego rozwoju, podczas codziennych spotkań, nie mających za cel takiej edukacji. No bo jak to robić, gdy nauczycielka prosi o nauczenie dzieci rozpoznawania gatunków drzew? Często, naprawdę często się nad tym zastanawiałam. Nie byłam jednak na tyle zdeterminowana, aby temat zgłębić. Nigdy także nie znalazłam odpowiedzi w literaturze. Wychodząc z założenia, że edukacją interesuję się od kilkudziesięciu lat, stwierdziłam, że nie wypracowano ciekawych, poprawnych rozwiązań. No bo jakieś tam publikacje się ukazują, jednak nigdy mnie nie satysfakcjonowały.

Aż tu pewnego dnia, w grupie na FB Edukacja dla Zrównoważonego Rozwoju, kolega-leśnik zaprosił do zapoznania się z tym co robi i zamieścił link do strony www:

http://www.marszewo.edu.pl/p/edukacja.html

Dla mnie to było odkrycie. Okazuje się, że można! Brakuje tylko dobrych wzorców. Pierwszy już jest. Namawiam do odwiedzenia strony www Leśnego Ogrodu Botanicznego Marszewo. Jest to najmłodszy w Polsce Ogród Botaniczny; założony i prowadzony przez Nadleśnictwo Gdańsk. Co ciekawe, edukacja dla zrównoważonego rozwoju jest tam prowadzona za darmo. Odwiedzany jest głównie przez grupy zorganizowane.

A skąd wynika potrzeba edukacji dla zrównoważonego rozwoju? Odpowiedź zawarta jest w najpopularniejszej definicji, pochodzącej z książki „Główne wyzwania świata”, którą nazywa się także raportem Bruntlanda (nazywanym tak od Gro Harlem Bruntland, byłej premier Norwegii, która w latach 1984-1987 była przewodniczącą Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju).

Zrównoważony rozwój to taki, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie.

Hanka

edukator@erys.pl

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Wpisz swoje imię
Twój komentarz
Wpisz kod z obrazka   
Zdjęcie CAPTCHA Odśwież obrazek

LOGIN

 

Archiwum

2008 (2)
2009 (20)
2010 (56)
2011 (64)
2012 (62)
2013 (61)
2014 (60)
styczeń (5)
luty (5)
marzec (5)
kwiecień (5)
maj (5)
czerwiec (5)
lipiec (5)
sierpień (5)
wrzesień (5)
październik (5)
listopad (4)
grudzień (6)
2015 (57)
2016 (59)
2017 (60)
2018 (59)
2019 (3)
Kanał RSS - nowy

 
 
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij