home      PGL PGL Lasy
Państwowe
  blog edukatora          blog leśniczego          skrzydlate myśli     

autor Edukator   data 2014-02-03

W poszukiwaniu sposobów na aktywizowanie uczniów

Przygotowuję wspólnie z nauczycielami działania dla uczniów maksymalnie ich aktywizujące. Dlatego przekopuję swoje domowe zasoby i zdarza się, że znajduję perełki, takie jak te poniżej.


 


14 lat temu zdarzyło mi się być na szkoleniu w Danii, skąd przywiozłam między innymi te trzy kartki. Dumałam nad nimi pół niedzieli i oto co wymyśliłam – uczniowie mogą określić przybliżoną wysokość drzewa przy użyciu własnoręcznie wykonanego kątomierza. Oczywiście w zajęciach mniej istotne jest obliczenie wysokości drzewa; bardziej chodzi o praktyczne wykorzystanie wiedzy matematycznej. A że przy okazji nauczą się rozpoznawać gatunki drzew (zakładam, że każda grupa mierzy wysokość innego gatunku) i przekonają się, że leśnik potrafi zorganizować ciekawe zajęcia to inna sprawa.

Punkt wyjścia jest następujący: uczeń będzie stał 10 metrów od drzewa. Przy tym założeniu obliczyłam wysokość drzewa dla kątów co 5 stopni. Skorzystałam ze wzorów na tangens kąta (tangens kąta = stosunek długości przyprostokątnej leżącej naprzeciw kąta do długości przyprostokątnej przyległej do tego kata). W moim przypadku:

tangens kąta określonego przez uczniów przy pomocy kątomierza =  wysokość drzewa w metrach : 10 metrów.

A więc:

wysokość drzewa (m) = tangens kąta x 10 (m)

Wartość tangensa poszczególnych kątów odczytałam w tablicach trygonometrycznych.

Poniżej wysokości drzewa dla kolejnych kątów:

5 stopni – 0,9 m, 10 stopni – 1,8 m, 15 stopni – 2,7 m, 20 stopni – 3,6 m, 25 stopni – 4,7 m, 30 stopni – 5,8 m, 35 stopni – 7,0 m, 40 stopni – 8,4 m, 45 stopni – 10,0 m, 50 stopni, 11,9 m, 55 stopni – 14,3 m, 60 stopni – 17,3 m, 65 stopni – 21,4 m, 70 stopni – 27,5 m.

Na koniec zrobiłam kątomierz. Wartość kąta wskazuje czarna nitka, na końcu której wisi „ciężarek” – czerwony guzik. To jest prototyp, planuję zrobić z grubej tektury większy okazowy model, wówczas zmieszczę na nim nie tylko stopnie, ale także wysokości.


Hanka

edukator@erys.pl

 

 

Komentarze (2)

~Jacek 04.03.2014 23:13:04
I kto powiedział, że matematyka jest nudna? :-)

~Alexis 11.03.2014 20:17:08
Keep up the excellent work, I read few articles on this site and I think that your web site is rattling interesting and has got bands of excellent information. Alexis http://www.arto.com/section/blog/viewentry.aspx?id=5745261&entryid=4669124

Dodaj komentarz

Wpisz swoje imię
Twój komentarz
Wpisz kod z obrazka   
Zdjęcie CAPTCHA Odśwież obrazek

LOGIN

 

Archiwum

2008 (2)
2009 (20)
2010 (56)
2011 (64)
2012 (62)
2013 (61)
2014 (60)
styczeń (5)
luty (5)
marzec (5)
kwiecień (5)
maj (5)
czerwiec (5)
lipiec (5)
sierpień (5)
wrzesień (5)
październik (5)
listopad (4)
grudzień (6)
2015 (57)
2016 (59)
2017 (60)
2018 (59)
2019 (3)
Kanał RSS - nowy

 
 
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij