home      PGL PGL Lasy
Państwowe
  blog edukatora          blog leśniczego          skrzydlate myśli     

autor Edukator   data 2014-01-30

Grafit grafitowi nie jest równy

W Kalendarzu z lasu 2011-2012 jest opisane ciekawe doświadczenie Zabawy drewna z prądem. Wynik powinien być taki, że przez obwód z grafitem płynie prąd, a gdy zostaje on zastąpiony drewnem, prąd nie płynie. Na zajęciach nie zawsze to wychodziło, co mnie bardzo intrygowało. To znaczy przez obwód z drewnem prąd nigdy nie płynie, jednak różnie to jest z grafitem. Jakoś długo nie mogłam się z tym uporać, przestałam wykorzystywać to doświadczenie na zajęciach z uczniami. Ostatecznie w niedzielę postanowiłam rozwikłać zagadkę. Zajęło mi to 5 (słownie: pięć) minut. Wyświetliłam sobie informację w Wikipedii o ołówkach i wszystko stało się jasne, wkład z czystego grafitu ma tylko ołówek 9B:

„Twardość oraz odcień ołówka zależy od proporcji pomiędzy grafitem a kaolinem z nim zmieszanym. Im więcej grafitu, tym ciemniejszy oraz bardziej miękki jest ołówek. Większa ilość kaolinu sprawia, że ołówek jest twardszy i jaśniejszy.

Europejski system oznaczania twardości ołówków używa liter H (hard, twardy), F (firm, pewny) a B (black, czarny).”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9H

8H

7H

6H

5H

4H

3H

2H

H

F

HB

B

2B

3B

4B

5B

6B

7B

8B

9B

najtwardszy

średni

najmiększy

 

 

Reasumując, gdy uczniowie używali do doświadczenia ołówka z dużą ilością grafitu, żarówka się świeciła, gdy ołówek miał dużo kaolinu żarówka się nie świeciła. Sprawdziłam to z ołówkiem 9B i 8H – sprawdza się.

Hanka

edukator@erys.pl

Komentarze (3)

~Jerzy 30.01.2014 19:03:07
Jaki cel jest tego eksperymentu? O jaką wiedzę będą mądrzejsi uczniowie po jego wykonaniu?

~Jerzy 30.01.2014 19:03:51
Jaki cel jest tego eksperymentu? O jaką wiedzę będą mądrzejsi uczniowie po jego wykonaniu?

Edukator 31.01.2014 08:37:46
Myślę, że każdy nauczyciel może doświadczenie wykorzystać w różnych sytuacjach edukacyjnych. Ostatnio podczas spotkania w Centrum Nauki Kopernik nauczyciele opowiadali, że uczniowie mają np. za zadanie sprawdzić który ołówek ma więcej kaolinu (czyli jest twardszy) lub jak długość grafitu wpływa na przewodzenie (żarówka się słabiej lub mocniej świeci). Na zajęciach które prowadzę, to doświadczenie jest wstępem do dyskusji o właściwościach drewna. Np. dlaczego uchwyty w narzędziach służących badaniu energii elektrycznej są wykonane z drewna.

Dodaj komentarz

Wpisz swoje imię
Twój komentarz
Wpisz kod z obrazka   
Zdjęcie CAPTCHA Odśwież obrazek

LOGIN

 

Archiwum

2008 (2)
2009 (20)
2010 (56)
2011 (64)
2012 (62)
2013 (61)
2014 (60)
styczeń (5)
luty (5)
marzec (5)
kwiecień (5)
maj (5)
czerwiec (5)
lipiec (5)
sierpień (5)
wrzesień (5)
październik (5)
listopad (4)
grudzień (6)
2015 (57)
2016 (59)
2017 (60)
2018 (59)
2019 (3)
Kanał RSS - nowy

 
 
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij