home      PGL PGL Lasy
Państwowe
  blog edukatora          blog leśniczego          skrzydlate myśli     

autor Edukator   data 2013-11-25

METODNIK

Wczoraj analizowałam zasoby edukacyjne strony www Ministerstwa Środowiska. Szukałam może nie tyle scenariuszy zajęć, tylko pomysłów na nowe aktywności – obserwacje, doświadczenia, eksperymenty… No i nic nie znalazłam. Myślę, że wynika to z faktu, że już niewiele potrafi mnie zaskoczyć.

Jednak dla ciekawskich podaję adres strony:

http://dzieci.mos.gov.pl/index.php?mnu=53

Scenariusze są przyporządkowane do czterech grup: przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna. W ramach każdej z grup można wybrać przedmiot nauczania i tematykę. I tak na przykład dla uczniów z klas IV – VI szkoły podstawowej dla przedmiotu przyroda i tematyki „wszystkie”, zaproponowano siedem scenariuszy. Postanowiłam się z nimi zapoznać. Bez problemu wszystkie pobrałam; są zapisane w pliku PDF.

Tym co najbardziej mnie w tych scenariuszach zaskoczyło to METODNIK. Nie spotkałam się nigdy do tej pory z tym określeniem. Jest wymieniany w materiałach pomocniczych, a dalej link. No i oczywiście kliknęłam, a tu odkrycie!!!

http://civitas.com.pl/pl/p/METODNIK/40

Metodnik jest opisany jako użyteczne narzędzia nauczania. Podobno jest sposobem stosowanym w szkołach angielskich i wartym propagowania. Nie jest to dodatkowy gadżet czy zabawka lekcyjna, lecz pomoc, która pozwala uczniowi sprawnie nawiązać kontakt z nauczycielem, przekazać mu konkretne informacje, np. dotyczące stopnia przyswojenia materiału, zaangażowania w lekcję, trudności, które podczas każdych zajęć mogą się pojawić. W METODNIKU są kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. Uczniowie wykorzystują je, aby poinformować nauczyciela:

·      kolor zielony – daję sobie świetnie radę, wszystko rozumiem;

·      kolor żółty – mam pewne wątpliwości;

·      kolor czerwony – nic nie rozumiem, proszę o pomoc.

Przekazaną informację nauczyciel może wykorzystać w różny sposób:

·      może prosić „zielonych” o wytłumaczenie wątpliwości „żółtym” (praca parami);

·      pomaga „czerwonym”; tłumaczy wszystko od początku.

Wariantem wykorzystania METODNIKA jest używanie tylko dwóch kolorów: zielonego i czerwonego, na wyrażenie zgody lub jej braku.

METODNIK powinien stać na ławce każdego ucznia i być w ciągłym użyciu. Podczas zajęć nie można się zgłaszać do odpowiedzi przez podnoszenie ręki.

Hanka
edukator@erys.pl

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Wpisz swoje imię
Twój komentarz
Wpisz kod z obrazka   
Zdjęcie CAPTCHA Odśwież obrazek

LOGIN

 

Archiwum

2008 (2)
2009 (20)
2010 (56)
2011 (64)
2012 (62)
2013 (61)
styczeń (5)
luty (5)
marzec (5)
kwiecień (5)
maj (6)
czerwiec (5)
lipiec (4)
sierpień (5)
wrzesień (5)
październik (5)
listopad (5)
grudzień (6)
2014 (60)
2015 (57)
2016 (59)
2017 (48)
Kanał RSS - nowy

 
 
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij