home      PGL PGL Lasy
Państwowe
  blog edukatora          blog leśniczego          skrzydlate myśli     

autor Edukator   data 2011-12-08

Nowe doświadczenie

Właśnie dowiedziałam się, że w połowie grudnia przyjadą na zajęcia eksperckie dwie grupy gimnazjalistów. Nie wiem o co chodzi z tymi zajęciami eksperckimi, ale fajnie że przyjadą. Ponieważ zajęcia będą trwały cztery godziny, postanowiłam opracować nowe, ciekawe doświadczenie, które uatrakcyjni pobyt uczniów w ośrodku. Przerzuciłam dużo różnych książek i zdecydowałam się na wykorzystanie nasion.

Ogólna idea jest następująca: Zwierzęta (a więc także człowiek) pobierają pokarm, który jest źródłem energii. Ta energia jest potrzebna między innymi do wzrostu, poruszania się i utrzymania temperatury ciała. A czy rośliny wydzielają energię? Jak to sprawdzić?

Uczniowie będą pracować w grupach. Każda grupa zaplanuje doświadczenie (które wykonają po powrocie do szkoły) i na podstawie tekstu źródłowego wykona prezentację jakiegoś tematu. Muszę więc zgłębić zagadnienie i sformułować tych sześć tematów oraz przygotować dla uczniów źródła.

Na koniec zaprezentuję nastawione wcześniej doświadczenie, które udowodni, że rośliny, podobnie jak zwierzęta wydzielają energię w procesie oddychania – kiełkujące nasiona wydzielają ciepło. W jednym naczyniu na wilgotnej wacie ułożyłam nasiona, które po pewnym czasie zaczną kiełkować. W drugim naczyniu będą nasiona tego samego gatunku, jednak będą suche. W obu naczyniach wśród nasion umieściłam termometry. Gdy nasiona zaczną kiełkować, ich temperatura będzie wyższa. W kiełkującym nasieniu zostają uruchomione procesy przemiany materii. Proces kiełkowania i wzrostu zarodka wymaga ogromnej ilości energii. Rośliny uzyskują ją przekształcając energię zawartą w węglowodanach w użyteczną biologicznie energię ATP w procesie oddychania tlenowego (najczęściej). Przebiega w taki sam sposób jak u zwierząt, a więc podczas kiełkowania niezbędny jest zwykle dostęp tlenu.

Podczas zajęć uczniowie poznają poszczególne etapy kiełkowania. Dowiedzą się, że jego zakończeniem jest rozpoczęcie wzrostu siewki – rozpoczyna się wówczas następna faza rozwojowa. Nasiono zanim wykiełkuje pobiera z otoczenia wodę. Następnie przez łupinę zaczyna przedostawać się korzeń, a później na powierzchnię ziemi wydostaje się pęd, który wypuszcza liście. Liść będzie gotowy do działania wtedy, gdy powstanie w nim chlorofil i rozpocznie się fotosynteza. Do tego czasu młoda roślina musi żyć kosztem energii zmagazynowanej w nasieniu.

Teraz muszę dopracować szczegóły – mam na to kilka dni.

Hanka

edukator@erys.pl

 

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Wpisz swoje imię
Twój komentarz
Wpisz kod z obrazka   
Zdjęcie CAPTCHA Odśwież obrazek

LOGIN

 

Archiwum

2008 (2)
2009 (20)
2010 (56)
2011 (64)
styczeń (6)
luty (5)
marzec (6)
kwiecień (5)
maj (6)
czerwiec (7)
lipiec (6)
sierpień (4)
wrzesień (5)
październik (5)
listopad (4)
grudzień (5)
2012 (62)
2013 (61)
2014 (60)
2015 (57)
2016 (59)
2017 (60)
2018 (59)
2019 (3)
Kanał RSS - nowy

 
 
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij