autor Edukator data 2011-11-05
To było już szóste z kolei
spotkanie Polaków, którego inicjatorem i organizatorem był Jan Szomburg, prezes
Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Udział w Kongresie zadeklarowało 1400
osób. Rangę spotkania podniosło (przynajmniej dla mnie) wystąpienie Bronisława
Komorowskiego, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Pan Prezydent wypowiedział
się na temat „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie".
Po wysłuchaniu kilku wstępnych
referatów, uczestnicy spotkania pracowali w ośmiu grupach - ośmiu sesjach tematycznych.
Rejestrując swój udział w Kongresie, wybrałam sesję numer 7 – Potencjał
edukacji pozaszkolnej – jaki jest, jak go wykorzystać? Moderatorem debaty w
grupie siódmej był Robert Firmhofer, Dyrektor Centrum Nauki Kopernik, który
wygłosił krótki referat (10 minut), a następnie głos oddał panelistom. Byli to
przedstawiciele: Ministerstwa Edukacji Narodowej, Centrum Edukacji
Obywatelskiej, Federacji Inicjatyw Oświatowych, Stowarzyszenia
Ekologiczno-Kulturalnego „Klub Gaja” oraz Polskiej Izby Firm Szkoleniowych. Po
ich wystąpieniu był czas na dyskusję z udziałem sali, którą zakończyła runda
końcowych wypowiedzi panelistów. Na końcu do dyskusji odniosła się Irena
Wóycicka, Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP.
Uczestnicy Kongresu starali się
wypracować odpowiedzi na dwa postawione przez organizatorów pytania dotyczące
przyszłości Polski. Pytanie pierwsze
dotyczyło filozofii rozwoju społeczno-gospodarczego, jego celów oraz tego, czym
chcemy konkurować na rynku globalnym. Pytanie
drugie odnosiło się do edukacji i kompetencji, których potrzebujemy jako
Polacy, aby móc tę filozofię rozwoju realizować.
Organizatorzy Kongresu
przeprowadzili elektroniczną ankietę na temat kluczowych kompetencji Polaków w
XXI wieku. Spośród 20 kompetencji należało wybrać 10. PRZYRODA znalazła się na
siedemnastym miejscu. Najważniejszymi kompetencjami, kształtującymi sposób
funkcjonowania, wyznaczającymi kierunek i poziom rozwoju naszego kraju i jego konkurencyjność
są: współpraca, samodzielność myślenia, podmiotowość, uczciwość i
obywatelskość. Na dalszym miejscu są: dialog, umiejętność uczenia się,
szacunek, rozwój talentów i myślenie całościowe.
Hanka
edukator@erys.pl
|